Massage paard na cross

Ik kreeg een telefoontje van een eigenaar met een leuke vos met de vraag of ik wat voor haar paard kon betekenen.

Ze hadden een cross gereden maar het paard was wat stijf en omdat ze de week er op een dressuur proef moesten doen op Z niveau was de vraag of ik hem weer wat losser kon maken.

Ik kende het paard dus ben gelijk naar haar toe gegaan.

Maandags heb ik hem gemasseerd en gebruik gemaakt van de elektromagneetveld na de massage.

Dinsdag hebben ze een lichte training ingelast en de woensdag had ze les bij haar instructrice. Ze had bewust niet verteld dat het paard gemasseerd was.

Haar instructrice vond het paard beter lopen met meer swung en beter door zijn lijf. Het weekend er op had ze een wedstrijd wat ze met goed gevolg volbracht hebben. Ze was erg tevreden.

Een moelijke opdracht

De vraag kwam of ik een paard met veel spierspanning wat verlichting zou kunnen bieden. We hebben een afspraak gemaakt en omdat ik het paard lang geleden al paar keer had gemasseerd, had ik er wel een beeld bij.

Het paard had een ernstige blessure gehad en was nu weer in training.
Wat eigenlijk heel goed ging. maar de spanning bleef.

Ik ben gaan masseren en kwam vooral veel spanningen tegen. Vervolgens hebben we de massage deken ingezet. Ik heb de eigenaresse verteld hoe het werkt en hoe ze hem moet aansluiten.

Ze heeft de massage deken na de behandeling een week in bruikleen gehad. Na een week was het paard veel beter en de spierspanning was beter.

Het paard was makkelijker te rijden en beter nageeflijk.

De massage deken zorgt er voor dat de afvalstoffen vrij komen en afgevoerd worden wat als nadeel heeft dat je stal veel natter kan zijn, de dag na een behandeling


clinic anatomie van het paard

In januari heb ik een clinic geven over de spieren van het paard op paard en zo. Hierbij heb ik een vergelijking gemaakt tussen menpaard en rijpaard. Hieronder vertel ik meer over de spieren:

Spieren werken samen. Als je een wending rijdt of ment zal je paard als je bijvoorbeeld een wending naar rechts in zet de spieren aan de rechter kant zich samen trekken en de spieren aan de linkerkant zich oprekken.

Dat kan je bij jezelf ook zien. doe de rechter arm maar eens omhoog en buig je hand naar rechts. Wanneer je je arm naar recht buigt voel je dat je spieren aan de rechterkant korter worden dan de spieren aan de linkerkant van je arm

Het verschil tussen een menpaard en een rijpaard is dat een rijpaard een sterkere rug gaat opbouwen dan een menpaard omdat we er op plaats nemen spant het paard automatisch zijn rugspieren waardoor deze sterker worden dan bij het menpaard. De buikspieren en de rug spieren werken ook samen. Alleen het tegenovergestelde van wat ik net vertelde. Als de rugspieren aanspannen spannen ook de buikspieren zich aan.

Daarbij werken de rugspieren en de halsspieren ook samen. Deze zitten aan elkaar vast. Dus zodra de rug gaat werken, werken ook de spieren in de hals.

De buikspieren ondersteunen de rug spieren ook die trekken samen.

Die lange gekleurde lijn onder de buik spant zich aan die helpt dus mee met het gebruik van de rug

De gekleurde spier net voor het achterbeen die driehoek die ondersteunt die lijn maar help ook het achterbeen naar voren te trekken. Die lange gekleurde lijn onder de buik spant zich aan die helpt dus mee met het gebruik van de rug

De gekleurde spier net voor het achterbeen die driehoek die ondersteunt die lijn maar help ook het achterbeen naar voren te trekken.

Je kunt de buik en rugspieren trainen door actief met impuls voorwaarts te rijden.

Menpaarden lopen met meer impuls dan rijpaarden. Impuls is de stuwende kracht uit de achterhand. De achterbenen zorgen er voor dat ze met stuwende kracht voorwaarts lopen. Zodra je schakelt vraag je vanuit het achterbeen meer spanning. En waarom is die stuwende kracht bij een menpaard nou groter dan bij het rijpaard?

Omdat het menpaard ook de kar nog moet trekken.


Op het moment dat we het paard aan het warm draven zijn gaan we kijken of het paard wat wil gaan zakken in de hoofd hals houding. Doordat het paard wat gaat zakken met de hals zal ook het gedeelte van de rug wat omhoog komen wat onder het zadel zit. Zodat het paard de ruiter beter kan dragen. Het is belangrijk dat het paard zijn hals buigt over al zijn 7 halswervels. Je ziet vaak dat een menpaard hoog in de houding loopt met het hoofd daardoor gebruikt hij de rug vaak minder omdat er meer spanning in het stukje vlak acht er de oren zit. Wanneer ze de rug beter gebruiken zullen ze ook de hele bovenlijn beter gebruiken . De Spier vlakbij de oren tussen de 1 en 2de halswervel zetten ze vast wanneer ze de hals er wat hoog op zetten en wat knikken in de nek. Dit gebeurt ook bij het dressuurpaard wat in de krul getrokken wordt. Hij zal dan gaan knikken in de nek en gebruikt zijn lichaam niet meer op de goeie manier. Op dat moment zet ze die vast en gebruiken ze de rug veel minder. Is het paard meer nageeflijk dan ontspannen ze die spier meer waardoor ook de rest van de halsspieren langer worden en meer aan het werk zijn waardoor je automatisch ook de rug spieren aan het werk zet.

Het is dus een heel keten van spieren.








Vervolg clinic spieren: met welke oefeningen kunnen we bepaalde spieren opbouwen


Dat begint van achter uit de achterhand. Door het paard achter te activeren train je de bilspieren.

Je traint de spieren die boven op  de bil zitten maar ook de spieren die aan de achterkant lopen die helpen bij het afzetten en de spieren aan de zijkant de zorgen voor de afdruk en het strekken dan de knie.

Hoe kun je die bilspieren nu heel goed trainen?

Door heel veel overgangen te rijden. Je paard wordt meer gehoorzaam maar je zorgt ook voor de aanspanning van de spier. Als je een overgang maakt van de stap naar de  draf waarbij de draf een gang is et ene zweef moment waarbij het paard zich meer van de grond af moet drukken. Dus behalve waarbij je vraagt  dat het paard zijn bekken meer moet kantelen en het heup gewricht te buigen en spieren aan te spannen en meer afdruk naar achteren te krijgen. De grote bilspieren die boven op zitten hebben meerdere functies en meerdere lagen. Die zorgen voor het naar voren brengen van het achter been en voor het naar achter brengen van achter been. wat is nou een leuke oefening om te doen om je paard wat meer te laten doen met z’n benen. Leg een aantal balkjes neer in een waaier. Op deze manier kan je het paard vragen om eerst een kortere pas te maken door over het smalste stuk van de waaier te stappen of draven, vervolgens stap of draaf je over het wijder uitelkaar liggende stuk.

De galop is heel goed om het paard wat losser te maken in de lendenen ook voor paarden die wat stijf zijn in de rug is galop werk gewoon heel erg goed. Ook train je bij het aanspringen goed die bilspieren wil je je paard dus wat meer bilspieren laten krijgen zou je dus regelmatig het aanspringen kunnen gebruiken om die bil wat ronder te krijgen.

Verder is het goed om wat zijgangen te rijden en niet alleen omdat in het L1 gevraagd wordt maar ook omdat het gewoon goede oefeningen zijn om te doen. Je kunt beginnen met wat schouderbinnenwaarts en wijken dat zijn de eerste zijgangen die gevraagd worden. Schoudervoor/schouderbinnenwaarts is er voor om het paard wat soepeler te maken in de wervel kolom dat zijn allemaal gewrichten. We hebben niet alleen de spieren van de romp maar ook de benen. Hij moet zijn benen wat onder het lichaam zetten. Pak je een schouderbinnenwaarts naar links moet het paard zijn linker achterbeen wat verder onder het lichaam zetten. De spieren die daarvoor verantwoordelijk zijn die zitten aan de binnenzijde van zijn achterbeen en de spieren die er voor zorgen dat het rechterachterbeen naar buiten geplaatst worden zitten aan de buitenzijde van het achterbeen op zijn dijen. Het paard moet het binnenachterbeen wat meer laten dragen waardoor de spieren boven het kniegewricht aangespannen worden. Heb je een paard met een blessure aan de knie of probleem aan de knie kun je de spieren toch trainen om hem sterk te houden. Doe dit met beleid wanneer het paard dat niet gewend is of nog nooit gedaan heeft. Bij het wijken wordt het buiten voorbeen naar buiten geplaatst en het binnenvoorbeen naar binnen geplaatst De spieren die hiervoor verantwoordelijk zijn bij het binnenbeen de spieren die tussen de voorbenen zitten en bij het buitenbeen de spieren die aan de buitenzijde bij de schouder zitten.

Wanneer het menpaard moeite heeft met buigen en dus scheef loopt is dat ook lastiger te zien en te merken. Je ziet hem wel scheef lopen maar je kan er eigenlijk niet zo veel aan doen.

Op het moment dat je rijdt kan je met je benen en zit heel veel doen dat is voor de kar beetje lastig. Je kan hem wel helpen met de zweep maar dat lukt nooit zo goed als dat je dat doet als je er op zit.

Heb je dus een paard die wat moeite heeft met de buiging is die lange rug spier daar verantwoordelijk voor. Die zorgt voor de  lengte buiging samen met die grote spier van de hals.

Wanneer je dus naar links buigt spant ze de rand van de ribben aan de linkerkant aan de rechts ontspant ze die.

 Om dit mooi te oefenen kun je dus een slangevolte gaan rijden. Hierbij moeten ze dus een langere periode recht uit en dan kort weer om op de manier werk je aan de buiging van je paard en kan je zien als ze voor de wagen loopt of ze ook echt recht stelt en goed buigt als je de wending rijdt.

Onder het zadel kun je dus voelen of het paard scheef weg loop en of hij mooi door de wending wil lopen. Heeft het paard hier nou veel moeite mee en hij valt na een wending veel naar binnen kun je ook om pionnen oefenen zo heeft het paard minder de kans om naar de binnenkant weg te vallen en kan ze ook niet recht stellen over de rechte lijn.

Als je je paard onder het zadel hebt is en er nog een mooie oefening om je paard recht te stellen. namelijk door op de 2de hoefslag dus wat van de kant af te gaan rijden. Je kan met behulp van je been en zit je paard mooi recht richten. Dit vergt wel wat oefening omdat het paard graag een steuntje heeft van de bakrand.  Op het moment dat je gaat mennen is dit lastiger. Het paard wil zeker naar de bakrand en zal meer moeite hebben met rechtstellen omdat je geen been hulpen kunt geven.

Wat vooral heel belangrijk is en zeker met kouder weer. Stap je paard goed warm maar zeker na het werk stap hem goed uit. De spieren moeten weer afkoelen en de verzuring moet uit de speren gestapt worden. Daarom is na het werk 1 rondje stappen zeker niet genoeg. Stap zeker 5-10 minuten uit om alle afvalstoffen weg te stappen. Je hoeft dit niet perse in de bak te doen je kunt ook rustig een rondje buiten gaan stappen. Je paard is gelijk weer even fris om het hoofd even wat anders als die duffe manege.

 

This is the main content area

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Pellentesque at odio lobortis, ultricies ipsum sed, laoreet erat. Vivamus sagittis justo eget pulvinar tristique. Cras consectetur a neque eu facilisis. Suspendisse mattis ornare porta. Etiam eget imperdiet metus. Donec auctor elit vel tristique ultricies. Mauris sed iaculis quam, eu tristique nulla.

Nulla vestibulum orci venenatis, porttitor purus at, consequat metus. Curabitur ipsum purus, venenatis a imperdiet eu, elementum id nisi. Sed aliquam, magna a dictum accumsan, neque libero blandit nunc, eu vestibulum ipsum lorem eget felis. Cras sagittis et lacus at convallis. Etiam congue accumsan posuere.

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Fusce dapibus, tellus ac cursus commodo, tortor mauris condimentum nibh, ut fermentum massa justo sit amet risus.